Arboretum (Man/Elm) by Sara Angelucci

Arboretum (Man/Elm) by Sara Angelucci

UNDERGROWTH

Opens Online: Friday January 8 at 4PM
Artist + Curator Conversation: Friday February 5 at 7PM
Closes: Friday March 5

SPAO proudly presents: Undergrowth, featuring the photo-based work of Sara Angelucci, curated by Shannon Anderson. The question of how an artist can respond to this critical time of ecological emergency is the focus of Angelucci’s recent projects. In her current work entitled Nocturnal Botanical Ontario, she undertakes an intimate study of land in her immediate proximity and experience. Angelucci aims to express complicated interconnections within vulnerable habitats, an inquiry based on interactions with plants, insects, trees, and social history. In previous series such as Arboretum and Black Flowers, she considers the implications of historical Western impulses to capture and classify nature. At a time when climate change appears inevitable and we face the impact on the earth left by generations of greed, the works in this exhibition adopt strategies of empathy and conscious connection to reposition our relationship with nature.


Ouverture: vendredi le 8 janvier
Fin de l'exposition: vendredi le 5 mars
Conversation d'artiste et de conservateur: vendredi le 5 février à 19H

SPAO est fier de présenter Brousailles, une nouvelle exposition qui souligne l'oeuvre photographique de Sara Angelucci, conçu par conservatrice Shannon Anderson. Récemment, les projets d'Angelucci visent à questionner la façon dont l'artiste puisse  réagir face à cette période crucial de crise écologique dont nous vivons. Dans son ouvrage actuel intitulé Nocturnal Botanical Ontario, elle entreprend une étude intime du terrain qu'elle retrouve dans sa proximité immédiate et qui est attaché à son expérience personelle. Angelucci vise à exprimer des interconnexions complexes au sein d'habitats vulnérables, une enquête basée sur l'interaction entre plantes, insectes, arbres et histoire sociale. Dans des séries précédentes telles que Arboretum et Black Flowers, elle considère les implications des impulsions historiques occidentales de vouloir capturer et classer la nature. À l'heure où le changement climatique paraît inévitable et nous sommes confrontés avec l'impact de générations d'avarice sur la terre, les oeuvres de cette exposition adoptent des stratégies d'empathie et de connexion conscientes pour repositionner notre rapport à la nature.

UNDERGROWTH_V2.jpg

INSTALLATION VIEW


SELECTED IMAGES


UNDERGROWTH

Sara Angelucci’s recent work combines strategies of empathy and local botanical research as a way to reconsider our fraught relationship with the natural world. In Nocturnal Botanical Ontario, she undertakes an intimate study of land in her immediate proximity near a protected provincial park. Through this photographic inquiry, based on interactions with plants and insects, Angelucci aims to express the need to understand the vulnerable habitats we occupy and the delicate balance we disturb. 

In Arboretum and Black Flowers, she considers the ways in which photography has participated in the historical Western impulse to capture and classify nature. Merging archival photographs with images of trees and floral specimens, these two series shed light on the problematic implications in representations of nature framed by human needs. By reworking them, layering the original photograph with new images, she offers a way of rebalancing self-centered world views.

Undergrowth reflects on the current moment, when the realities of climate change and a global health pandemic have shaken people’s day-to-day existence. We are faced with the pressing need to re-evaluate what it means for human life to thrive on this planet, and find a way forward in which we care for all living beings. In response, Angelucci’s work adopts a careful and intimate method of investigating our relationship with nature, one that grows from a place of reverence and respect. 

Shannon Anderson, Curator

BROUSAILLES

Les travaux récents de Sara Angelucci combinent des stratégies d'empathie avec de la recherche botanique approfondie (or ciblée) afin de réexaminer notre relation tendue avec le monde naturel.  Dans son œuvre ‘Nocturnal Botanical Ontario,' elle entreprend une étude intime d’un terrain à proximité immédiate d'un parc provincial. C’est à travers cette enquête photographique, ancrée dans les interactions entre les humains et le monde des plantes et insectes, que Angelucci exprime son désir de mieux comprendre les habitats vulnérables que nous occupons ainsi que l'équilibre délicat que nous perturbons. 

Avec l’Arboretum et Black Flowers, l'artiste considère la contribution de la photographie à l’effort historique du monde occidentale de capturer et de classer la nature. La fusion des photographies d'archives avec des images d'arbres et de spécimens floraux mettent en évidence les implications problématiques des représentations de la nature motivées par le besoin humain de tout documenter. Cette superposition des nouvelles images sur les photographies originales et la juxtaposition qui en résulte nous propose un moyen de rééquilibrer la vision mondiale, qui tend trop souvent vers l'égocentrisme. 

Brousailles offre une réflexion du moment présent collectif, au cours de laquelle nos vies quotidiennes sont perturbées par les réalités du changement climatique et d’une pandémie mondiale. Nous sommes confrontés par le besoin pressant de réévaluer ce qui est essentiel pour la survie et la prospérité de la vie humaine sur cette planète ainsi que d’identifier la voie de l’avenir qui nous permettra de prendre soin de tous les êtres vivants. En réponse, l'œuvre deAngelucci adopte une méthode minutieuse et intime d'investiguer notre relation avec la nature, une enquête fondée sur la révérence et un profond respect pour le monde vivant.  

-Shannon Anderson, curateur.


ARTIST + CURATOR CONVERSATION


ARTIST + CURATOR

Sara_A_2.jpg

Sara Angelucci is a Toronto-based artist working in photography, video and audio. She has exhibited her work across Canada in solo exhibitions at the Art Gallery of York University, Le Mois de la Photo in Montreal, Vu in Quebec City, the Toronto Photographers Workshop, the MacLaren Art Centre, the Art Gallery of Hamilton, the Richmond Art Gallery, and Saint Mary’s University Art Gallery in Halifax. Internationally she has had solo exhibitions at the Canadian Cultural Centre in Paris, the Lianzhou Photography Festival and the Halsey Institute of Art in Charleston. Her work has been featured in numerous group shows in the US, Europe, and in China at the Pingyao and Beijing Biennales. She is represented by Stephen Bulger Gallery in Toronto and Patrick Mikhail Gallery in Montreal.

Sara Angelucci est une artiste basée à Toronto travaillant en photographie, vidéo et audio. Elle a présenté de nombreuses expositions monographiques à plusieurs endroits à travers le Canada incluant au Art Gallery of York University, Le Mois de la Photo à Montréal, Vu à Québec, le Toronto Photographers Workshop, le MacLaren Art Centre, la Art Gallery of Hamilton, le Richmond Art Gallery, et à Saint Mary's University Art Gallery à Halifax. À l'échelle internationale, ses expositions monographiques ont été affiché au Centre Culturel Canadien à Paris, le Festival de photographie de Lianzhou et le Halsey Institute of Art à Charleston. Son travail a été présenté dans le cadre de nombreuses expositions collectives aux États-Unis, en Europe et en Chine aux Biennales de Pingyao et de Beijing. Elle est représentée par la Stephen Bulger Gallery à Toronto et par la Patrick Mikhail Gallery à Montréal.

 

spao headshot 2.jpg

Shannon Anderson is an independent curator and writer of contemporary art. Her curatorial research focuses on the intricacies of communication and connection, and the psychological and perceptual conditions evolving from contemporary life. Anderson’s curated exhibitions have been shown at galleries across Canada, including the Blackwood Gallery in Mississauga, Musée d’art de Joliette, Oakville Galleries, Plug In ICA in Winnipeg, Saint Mary’s University Art Gallery in Halifax, the Southern Alberta Art Gallery, and the Surrey Art Gallery, among others. She also currently serves as the Art Curator for the Oakville Trafalgar Memorial Hospital Art Council.

Shannon Anderson est une commissaire indépendante et une écrivaine en art contemporain. Ses recherches curatoriales portent sur les subtilités de la communication et de la connexion humaine, ainsi que sur les conditions psychologiques et perceptives évoluant de la vie contemporaine. Les expositions à Anderson ont été présentées dans des galeries partout au Canada, notamment la Blackwood Gallery à Mississauga, le Musée d'art de Joliette, les Oakville Galleries, Plug In ICA à Winnipeg, la Saint Mary's University Art Gallery à Halifax, la Southern Alberta Art Gallery et la Surrey Art Gallery, entre autres. Présentement, elle travaille aussi comme conservateur d'art pour le Oakville Trafalgar Memorial Hospital Art Council.